0 Comments

 

KLM = dé 3 belangrijkste rollen van een leidinggevende

Ken jij KLM? Uiteraard, KLM is dé Nederlandse Luchtvaartmaatschappij.
En hun afkorting staat voor Koninklijke Luchtvaart Maatschappij.
KLM heeft echter ook te maken met jou als leidinggevende.
Het is de afkorting van dé 3 rollen van een leidinggevende.
Wil jij ook hoge hoogtes halen in jouw leidinggeven?
Of anders gezegd wil jij ook succesvol en gelukkig zijn?
Dan is het belangrijk dat je dé 3 rollen uitstekend beheerst.
KLM geeft jouw vleugels!
Dé 3 belangrijkste hoofdrollen van een leidinggevende

K = Kommunicator

Kommunicator is dé eerste van de 3 belangrijkste rollen van een leidinggevende.
Je denkt waarschijnlijk: ‘Bene, schrijf je kommunicator niet met een c?’
Ja, inderdaad.
Ik kies hier echter heel bewust om het met een k te schrijven.
Een kommunicator dat aan kommunicatie.
Als je kommuniceert dan doe je dit om mensen in beweging te brengen: Kommunicatie of Kom In Actie of nog beter Ik Kom In Actie.
In de rol kommunicator zit ook de rol van koach.
Ook deze schrijf ik nu met een k ipv met een c.
Dit doet ik ook hier om die ’kom in actie’ te benadrukken.
Je zou ook kunnen zeggen vermits coach afkomstig is van koets,
laat het dan met een k schrijven.
Communicatie heeft vooral te maken met het ’hier en nu’: wat gebeurt er tussen mij als leidinggevende en de anderen (mijn medewerkers, mijn leidinggevende, andere teams, …). Wat is het effect van mijn handelen en vooral hoe ga ik daar mee om.
Om de rol van communicator en coach goed te beheersen is het belangrijk om een aantal vaardigheden goed te kennen en te kunnen inzetten.
Een aantal vaardigheden zijn: tweezijdig communiceren, assertief reageren, omgaan met verschillen bij mensen, hanteren van conflicten, motiveren van jezelf en je medewerkers, aandacht voor jezelf en voeren van slechtnieuwsgesprek, …

L = Leider

Leider is dé tweede van de 3 belangrijkste rollen van een leidinggevende.
Een leider is iemand die in de eerste plaats leiding kan geven aan zichzelf en in de tweede plaats uiteraard ook aan zijn medewerkers. De volgorde is heel belangrijk. Als je geen leiding kunt geven aan jezelf dan is het aartsmoeilijk om leiding te geven aan iemand anders.
Een leider is dus bezig met de lange termijn, met waar hij naar toe wil, met de toekomst.
Hij heeft een visie, een droom waar ze écht in geloven en waar ze volledig voor willen gaan.
Hij denkt en handelt naar het realiseren van de gewenste situatie.
Hij kan mensen begeesteren of anders gezegd ’de vonk laten overslaan’.
Een leider houdt zich niet bezig met het blussen van brandjes.
Hij gaat op zoek naar structurele oplossingen die hem in de toekomst beter resultaat zullen opleveren.
Hij is een architect van zijn organisatie.
Om deze rol van leider goed te beheersen is het belangrijk om een aantal vaardigheden goed te kennen en te kunnen inzetten.
Een aantal vaardigheden zijn: flexibel leidinggeven, ontwikkelen van een team, beheersen van veranderingen, coachen van medewerkers, coachen bij conflicten, beheren van tijd en stress, vergaderen om ver te gaan, …

M = Manager

Manager is dé derde van de 3 belangrijkste rollen van een leidinggevende.
Een manager is iemand die dagdagelijkse zaken goed beheert en beheerst.
Hij is dus vooral bezig met de korte termijn, wat gebeurt er nu vandaag.
Wat is er nu belangrijk dat mijn aandacht verdient of moet verdienen?
Een manager weet als geen ander hoe de dingen georganiseerd zijn.
En ziet ook direct waar dingen nog kunnen verbeterd worden.
Hij gaat hiermee ook aan de slag.
Hij wil ook dat dingen beter en beter gaan.
Een manager wil dat de dagdagelijkse dingen goed verlopen.
Dat problemen ook snel aangepakt worden.
Fouten worden snel hersteld of bijgestuurd.
Hij bouwt aan zijn organisatie.
Om deze rol van manager goed te beheersen is het belangrijk om een aantal vaardigheden goed te kennen en te kunnen inzetten.
Een aantal vaardigheden zijn: managen van processen, ontwikkelen van zijn organisatie, managen van projecten, faciliteren van groepen, werken met stuurborden, duurzaam verbeteren, verminderen van verspillingen, …
Dé 3 belangrijkste hoofdrollen van een leidinggevende
Een TOPleidinggevende is een expert in KLM of in de 3 rollen: Kommunicator, Leider en Manager.
Al onze blogartikelen en onze trainingen zijn doorspekt van deze 3 belangrijkste rollen: zowel onze startworkshop ”Start 2 Lead” las onze vervolgtrainingen.

Deel hieronder wat jouw voorkeurrol is (K, L of M) en welke vaardigheden je al uitstekend beheerst. Inspireer anderen met jouw verhaal! Aarzel niet, doe het NU.

Op jouw succes en geluk,
Benedict. 😉
NB: DEEL dit artikel a.u.b. met jouw netwerk, 
door op de Sociale Media-knoppen (Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+, …) hieronder te klikken, 
zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Over de auteur

Benedict Bailleul  -  Nog niet zo lang geleden was ik zelf leidinggevende en gaf leiding aan teams van 1, 4, 30 tot zelfs 200 medewerkers. En ik liep er tegenaan dat het lang niet altijd zo gesmeerd liep als dat ik dacht en wilde.

Ik heb geleerd dat leidinggeven heel veel voldoening kan geven. En ook echt tof kan zijn!

En dat wil ik nu graag aan jou overbrengen. Zodat je niet langer verzuipt in je werk, maar met vertrouwen de leiding neemt.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>